Peace

Monday 26 December 2011

Penakut??

Yuna - Penakut

Haha...pas aq dgr lgu ni...yg bley dkatakan ramai r gak x ske lgu ni kt skola dlu...sbb dy nye pronounciation dlm muzik2 hampeh...cam bce mantera je...haha...Ni ha lirik dy:

Tak semua kau rancang akan berlaku
Mungkin nasib tak menyebelahi aku
Entah mengapa engkau yang aku cinta
Mungkin lebih baik kau ku lepas saja

Chorus

Ini tidak adil tidak adil baginya
Ini tidak adil tidak adil bagiku
Ini tidak adil
Untuk engkau bertanya jika ku mencintaimu juga
Tidak adil tidak adil baginya

Kau tak pernah cuba memahami aku
Cinta kau ucap tak pernah engkau tunjuk
Dan bila tiba saat ku kehilangan
Beban yang tak pernah cuba kau ringankan

Ulang Chorus
Kau bukan milikku
Dan aku memang penakut
Mengakui cinta kepadamu
Seribu kali ku cuba ucapkan
Bila bersamamu
Kau bukan milikku
Dan engkau pun tahu
Kau bukan milikku



Snar nye aq nk ckp sal bnde laen nih...sal "TAKUT"...pebende tuh???

Maksud aq takut kat bende2 'hantu', 'setan' nilah...

Ce pikiaq sket...kalau kte takut kt org yg nk merompak, nk pukul kite ke...Ap yg kite buat?

A. Jalan pelan2
B. Jogging 1 meter seminit
C. Lari!!!

.
.
.
.
.

Rata2 org akan pilih C tol x? So time kte tido, klu la kte ad t'dgr pape bunyi yg mencurigakan...cam ade suare berbisik ke...ape ke...ape kite wat? Mesti tutup mate rapat2...doa dlm aty cpt la bnde2 tu pegi...(Time tu bru la nk ingat ALLAH)...Npe x lari? Btol ke kite takut bnde2 tu snarnye??? Klu nk diikutkan bnde tu lg takut ngan kite...Kite lg kuat drpd dy la bro...Lu nk takut wtpe???

Biar aq citer sket sal bnde alah yg korang dok sebut2 tp x nmpk tu...Jgn takot lak...

'Azâzîl (Bahasa ArabعزازلInggerisAzazelIzazil) adalah nama asli dari Iblis dan merupakan nenek moyang para Jin. Menurut legenda bahwa sebelum diciptakannya AdamAzâzîl pernah menjadi Imam para Malaikat atau Sayyid al-Malaikat(Penghulu para Malaikat), Khazin al-Jannah (Bendaharawan Syurga) dan Abu al-Jan (Bapa para Jin).

Tapi jangan terkeliru lak...Azazil ni bkn drpd keturunan malaikat...Azazil drpd api...malaikat drpd cahaya...Dy dilantik drpd kalangan makhluk yg paling kuat beribadah kpd ALLAH slaen drpd malaikat...

Azâzîl terdiri atas al-‘azâz yang berarti 'hamba' dan al-îl yang bererti 'Allah' . Kata al-‘azâz berasal dari al-‘izzah yang berarti kebanggaan atau kesombongan. atau dapat diartikan sebagai mahluk yang membawa kesombongannya milik Allah Dinamakan demikian karena ia tercipta dari api. Kata al-‘azâz (العزاز) terdiri dari empat huruf, yaitu huruf ‘ainzâyalif, dan zây yang kedua. Masing-masing huruf menunjukkan sepak terajang iblis, karena setiap nama itu menunjukkan perbuatan pemiliknya.
Dari huruf ‘ain muncul kata ‘ulluw ‘kesombongan’, dari huruf zây muncul kata zuhw ‘sikap takabur’, dari huruf alif muncul kata ibâ’ ‘pembangkangan’ dan istikbâr ‘sifat angkuh’. Kesombongan, takabur, pembangkangan dan sifat angkuh merupakan sifat-sifat yang dimiliki iblis. Inilah tafsir nama asli iblis yaitu Azâzîl.

  • Langit Pertama (ar-Rafii'ah)
    al-Abid ahli ibadah,
Dia akan akan selalu berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menggoda manusia agar tersesat dari jalan-Nya.
  • Langit Kedua (al-Maa'uun)
    ar-Raki ahli ruku,
Dia mempunyai kaidah-kaidah atau tata cara yang pasti dan tertata rapih serta sistematis dalam menyesatkan seluruh umat manusia.
  • Langit Ketiga (al-Maziinah)
    as-Saajid ahli sujud,
  • Langit Keempat (az-Zahirah)
    al-Khaasyi selalu merendah dan takluk kepada Allah,
dia juga sangat menghinakan serta merendahkan manusia yang dapat tergoda oleh bujuk rayuannya.
  • Langit Kelima (al-Muniirah)
    al-Qaanit selalu ta'at
dia tidak akan pernah malas untuk menyesatkan dan menggoda seluruh umat manusia
  • Langit Keenam (al-Khaliishah)
    al-Mujtahid bersungguh-sungguh dalam beribadah,
Dia akan senantasa bekerja dan berusaha untuk menyesatkan seluruh umat manusia
  • Langit Ketujuh (al-Ajiibah)
    az-Zahid sederhana


Cmne agak eh roman makhluk ni? X bley r dilukis ktmpnn dy mlalui lukisan, tp tu pon sblom dy jd angkuh, xnk sujud kat Nabi Adam s.a.w.
Cmni gambaran dy:

Sebelum dilaknat oleh Allah, Azâzîl memiliki wajah rupawan cemerlang, mempunyai empat sayap, banyak ilmu, terbanyak dalam hal ibadah serta menjadi kebanggan para malaikat dan dia juga pemimpin para malaikat karubiyyuun dan masih banyak lagi.

Agak2 pas dy dilaknat tu ap jadi? Ce tgk gambaran yg diberi:

Allah mengubahkan mukanya pada asalnya yang sangat indah cemerlangan menjadi bentuk seperti babi hutan. Allah mengubah kepalanya seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol di atas punggung, wajah yang ada di antara dada dan kepala itu seperti wajah kera, kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan wajahnya. Lubang hidungnya terbuka seperti cerek tukang bekam, kedua bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi hutan dan janggutterdapat sebanyak tujuh helai.

Azâzîl diberi umur hingga hari akhir kiamat. Dengan janji untuk menyesatkan manusia sebanyak mungkin dan menemaninya di neraka Jahannam kelak.
Permintaan Azâzîl kepada Allah:
Berkata iblis: Ya Tuhanku, (kalau begitu) maka beri tangguhlah kepadaku sampai hari (manusia) dibangkitkan.(Al-Hijr, 15:36)
Lalu Allah menjawab:
Sesungguhnya Aku pasti akan memenuhi neraka Jahanam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikuti kamu di antara mereka kesemuanya.(Shaad, 38:


Ckp sal Azazil ni aq nk promote lg movie 2012 nnti...Hmmpphh..sjk kblkngn ni aq asek jd promoter lak...hahaha...cm murai.com.my la plak...

Tajuk citer dy "AZAZIL":


Dibintangi (dari kiri) : Remy Ishak, Diana Danielle dan Sharnaaz Ahmad

Filem seram aksi adalah filem seram yang lain dari yang lain arahan Kabir Bhatia. Filem ni dikatakan tidak seperti filem hantu lain di Malaysia, yang tiba tiba muncul hantu. Kabir Bhatia kata filem ni ada menggunakan sikit teknik CGI dan tidak terlalu straight forward. Mungkin Kabir Bhatia nak buat suspen macam dia buat dalam Nur Kasih The Movie, yang orang teka lain rupanya jadi lain.
Filem ni berlatar belakangkan tahun 1945 (waktu zaman Jepun) dan kalau tengok pakaian para pelakon, seperti Diana Danielle yang lusuh dengan kain batik, tu menunjukkan latar masa cerita tu. Remy Ishak pulak berambut panjang demi melakonkan watak dalam filem Azazil ni. Masih lagi hensem :) .
Pelakon perlu jugak melakonkan aksi lawan dan pertarungan. Penduduk kampung masa tu semuanya bercakap bahasa baku sebab di zaman 1945. Pernah tengok filem Embun kan? ..lebih kurang gitu le kot..
Azazil mengisahkan tentang sebuah kampung yang diganggu oleh seekor makhluk, bukan makhluk asing :) . Kena tunggu nanti tahun depan ditayangkan.
Para pelakon lain yang turut sama berlakon dalam filem ni ialah  Umie Aida, Dira Abu Zahar dan Sharnaaz ( Ungunya Cinta). Menurut Sharnaaz, dia melakonkan watak yang bernama Atan, seorang yang dengki dan cemburu. Atan nak sangat jadi ketua dan perasan dia saja yang hebat dan kuat berbanding orang lain. Memang kena le watak jahat dengan Sharnaaz ni kan..
Remy Ishak pulak bawa watak pemuda kampung yang baik hati, berbudi bahasa dan diangkat menjadi jaguh kampung. Ini membuatkan perasaan dengki Atan yang membuak buak terhadap lawannya.
Diana Danielle membawa watak sebagai Aishah gadis kampung, mungkin akan menjadi rebutan dalam filem ni (Remy dan Sharnaaz). Selalunya akan ada kisah cinta / atau cinta 3 segi barulah nampak menarik lagi.
Diana jugak terpaksa berlari dalam hutan dan bergelut dalam semak tebal. Memang memberi cabaran buat Diana yang berkulit halus mulus ni.

TTibe gua mnat lak nk dgr lagu cover Najwa Latif ni:



P/S : Minah ni mude lg siot...lg mude drpd Yuna...tp da brjaye skunk(kt dunie, x tau la cmne nk jwb kt akhirat nnti)...Maaf kritik ikhlas drpd aty...

No comments:

Post a Comment