Peace

Saturday 22 September 2012

THIS MEANS WAR : INNOCENCE OF MUSLIMS


Taip je 'INN' da keluar da tajuk dia...

Cerita ni menggemparkan seluruh umat Islam sejagat...Berani betul orang kafir ni buat citer macam ni...



Korang dapat tangkap tak apa yang aku nak sampaikan kat atas?



1. Kalau dalam game chess biasanya putih yang akan jalan dulu...

Analogi bagi:

Mereka yang memulakan peperangan


2. Askar hitam akan jalan kemudian dan lebih bersifat defensif

Analogi bagi:

Islam yang tak pernah menggalakkan peperangan tapi akan mempertahankan maruah agama jika diserang



Aku sendiri pernah belajar dalam subjek PQS(Pendidikan al-Quran & as-Sunnah) masa form 4 & 5 nak laa share sket kat dunia luar apatah lagi subjek ni hanya terhad pada budak2 yang ada amek aliran agama je...

Ada satu tajuk : PEPERANGAN DALAM ISLAM

Tajuk cam gempak tapi bukan nak hasut kita berperang dan bertelagah tak tentu pasal macam 'terrorist2 islam' yang kita nampak hari ni...

Mereka cuma laa fanatik pada syahid secara membabi-buta...bukan nya nak dakwah kat orang kafir dulu tapi terus je nak serang sedangkan ISLAM tak pernah memulakan peperangan...

Sebab tu laa kita ada pembahagian jenis2 orang kafir...

KAFIR HARBI - Secara ringkasnya Kafir Harbi adalah

 merujuk kepada orang bukan Islam yang terlibat 

dalam peperangan membunuh orang Islam di dalam

 wilayah yang bergolak


KAFIR ZIMMI - Manakala orang Kafir Dzimmi pula

 merujuk kepada orang bukan Islam yang menetap

 dalam negara Islam, mendapat kerakyatan, 

membayar cukai yang ditetapkan dan mendapat 

jaminan keamanan daripada pemerintah Islam 

berdasarkan perjanjian yang dipersetujui.


KAFIR MUSTA'MIN - Musta’min adalah orang yang 

masuk ke negara lain dengan izin masuk (al-aman),

 baik Muslim atau kafir harbi. Jika seorang Muslim 

masuk ke Darul Harb/Darul Kufur, dia tidak boleh

 mengambil harta kaum kafir dalam Darul Harb 

tersebut, misalnya dengan mencuri (as-sariqah) atau 

merampas (al-ghashab). Sebab, seorang Muslim 

terikat dengan perjanjian yang ia lakukan. 

Sebagaimana seorang Muslim boleh masuk ke Darul 

Harb, seorang kafir harbi juga boleh masuk ke dalam 

Daulah Islamiyah. Rasulullah saw. telah memberikan 

jaminan keamanan kepada kaum kafir pada saat 

Fathul Makkah. Rasulullah saw. Bersabda: “Siapa saja

 yang menutup pintu rumahnya, maka berarti dia 

bererti dia aman.” (HR Muslim).


KAFIR MUAHAD - Kafir yang membuat

 perjanjian dengan negara ISLAM




Kafir2 yang layak diperangi hanya KAFIR HARBI seperti Yahudi

 dan Nasrani kerana mereka takkan berhenti nak rosakkan Islam.




And never will the Jews or the Christians approve of you until you follow their religion. Say, "Indeed, the guidance of Allah is the [only] guidance." If you were to follow their desires after what has come to you of knowledge, you would have against Allah no protector or helper.

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu. 

(al-Baqarah 2:120)

Dalam hadith sahih Nabi s.a.w. jelaskan umat Islam akan tunduk dan patuh mengikut telunjuk Yahudi dan Nasrani. Daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a, Nabi bersabda: “Kamu akan mengikut jejak langkah umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jika mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka.”

Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani(Kristian) yang Engkau maksudkan?” Nabi menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka?” (riwayat Muslim)


Walaupun camtu tapi kita bukan yang memulakan peperangan tapi kita cuma mempertahankan agama kita daripada dirobek-robek kafir yang rakus dan durjana sejak dulu lagi.

Etika-etika Peperangan Dalam Islam :
  • Harus mengajak manusia kepada Islam sebelum memeranginya. Contohnya pada zaman Abu Bakar al-Siddiq, sewaktu menggempur wilayah Hirah, baginda telah memberikan 3 pilihan kepada musuh Islam iaitu menganut Islam, berdamai atau berperang.
  • Islam hanya membenarkan umatnya berperang seandainya mereka diperangi terlebih dahulu. Contohnya, dalam Perang Badar.
  • Dalam ekspedisi peperangan tentera Islam tidak boleh memerangi orang kafir yang tidak memiliki kekuatan dan daya usaha seperti kanak-kanak, kaum wanita, orang cacat, lumpuh, paderi atau pendeta.
  • Tentera Islam dilarang merosakkan harta benda, memotong pokok atau membakar rumah kecuali dalam keadaa darurat. Ini membuktikan Islam mementingkan keamanan dan kesejahteraan.
  • Islam menetapkan etika peperangan tidak boleh memerangi orang yang sudah menyerah atau kafir dhimmi atau mereka yang sudah mengikat perjanjian damai serta mengaku taat setia kepada pemerintah Islam.
  • Islam melarang sebarang perbuatan yang boleh mengaibkan musuh, antaranya ialah tentera tidak boleh mencincang mayat atau musuh yang terbunuh.
  • Sebarang perjanjian damai yang dimeterai wajib ditaati. Contohnya, ketika Perjanjian Hudaibiyah meskipun fasa-fasa dalam perjanjian itu seolah-olah memberikan kelebihan kepada musuh Islam namun Rasulullah mempunyai misi tersendiri.
  • Etika terakhir ialah tawanan perang akan dilayan dengan baik. Ia merupakan salah satu kaedah berdakwah yang diajar oleh Rasulullah. Dalam Perang Badar, Baginda menggunakan kaedah diplomasi, iaitu tawanan perang harus menebus diri dengan ilmu pengetahuan serta sejumlah wang tertentu.
  • Cara pengagihan harta rampasan perang. Harta-harta yang diperolehi bukan dibolot oleh Rasulullah sebaliknya diagihkan secara sama rata di kalangan para pejuang. Selepas kewujudan Baitulmal, harta-harta berkenaan diuruskan dengan lebih baik dan digunakan untuk pembangunan negara khususnya pada zaman pemerintahan khalifah Umar al-Khattab.



Saje je nak post entry pasal cite ni agak popular skang...


Buletin utama, newspaper sume kuar...


Tetiba terlintas nak tulis entry ni masa terjumpa blog ni kat group fb...


(Boleh join kalau nak !)

Admond Kash ada post vid dia kat YouTube tapi da kene block kat Malaysia nih...lagipun kan ramai yang boikot...Orang kafir sekarang semakin berani...macam seolah-olah petanda perang akan datang...

Assalamualaikum



No comments:

Post a Comment