Peace

Tuesday 20 December 2011

WA BIL WALIDAINI IHSANA

JASA?

Jasa membawa maksud pekerjaan baik kepada negara, raja, orang dan lain2 srta bakti. Bakti pula bermaksud perbuatan baik untuk menyatakan setia melalui kasih, hormat dan lain2 serta jasa. Setia mengandung erti teguh hati (kahwin/kawan), tetap hati, juga pegang teguh pada janji dan lain2 serta patuh dan taat.

Budi xde kaitan ek?

Budi lak bermakna akal dan kebijaksanaan (wisdom), sifat baik, perbuatan baik dan kebajikan selain daripada bicara dan daya upaya. Akal lak bererti budi, fikiran serta daya upaya, ikhtiar dan muslihat, tipu daya manakal kebajikan pula tersirat makna sesuatu yang membawa kebaikan atau perbuatan baik.

Percaya atau x? Sume ni MENGARUT dan MENCARUT!!!

KAMUS DEWAN edisi ke berapa pun x mampu atau laak mendefinisikan sesuatu kalimah dengan tepat...Semuanya berdasarkan keuntungan semata-mata!!!

Jasa? Ada apa pada manusia? Apa yang sepatutnya dilakukan oleh individu tu bile org len brjasa kpd mrk?

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama...

Penegasannya sekali lagi, MENGARUT!!!

Hanya sedikit dalam kalangan manusia bersyukur...Sebagai buktinya, manusia lupa pada jasa ibu bapanya...Jikalau salah tanggapan ni, dah psti smuenye akan mnjadi insan yg gemilang ni...Manusia gak lpe pd Rabb yang menciptakannya. Kelemahan manusia ialah lupa kerana itu penyakit semulajadi. Jasa, bakti, budi akan terus dikenang buat selama-lamanya??

Fikirlah...

Ce tgk vid ni :









1 comment: