Peace

Thursday 27 June 2013

Learn From Nature: Tea Time


Assalamualaikum

Third entry untuk Learn From Nature


Cakap pasal Tea Time, terbayang kota London

London ni spesial sikit bagi aku sebab duduknya seorang watak fiksyen yang dicipta oleh Ignatius...

Kenal?

Lebih dikenali dengan nama Conan:


Eh...bukan ni...

Yang ni:


Nama penuh dia Sir Arthur Ignatius Conan Doyle...

Penulis novel penyiasatan Sherlock Holmes...



Insya-Allah aku tengah usaha buat novel penyiasatan jugak...

Harap-harap menjadilah...

Amin

Kalau rajin bacalah...

Aku bagi review sikit...

Salah satu kes daripada novel yang aku sedang usahakan tu...

Nama watak ni aku cilok daripada Sherlock Holmes...

Shahrul Halim!

Hoho...

Sebelum baca aku terangkan serba sedikit supaya senang faham...

Shahrul Halim ni mangsa kemalangan sewaktu memandu Nissan Skyline di Lebuh Raya Seremban-Nilai dan akhirnya menyebabkan dia hilang ingatan...Perkara yang mengejutkan berlaku apabila sewaktu dia berada di hospital, dia masih dapat lagi menyelesaikan beberapa kes walaupun namanya sendiri sudah hilang daripada kotak memori...Apa sebenarnya yang menyebabkan dia hilang ingatan? Hal ini adalah kes bagi dirinya untuk diselesaikan!

Tamat Sinopsis

Okay...aku bagi review bab 17 kot...sebab kes yang lain berkait-kait...Nanti panjang pulak review nya...

XD

Iqra' !

17
Semuanya sudah selesai. Tren sudah mula hendak bergerak kembali, menyambung kembali tugas menghantar penumpang ke destinasi yang mereka ingini. Ada juga penumpang yang sudah turun terlebih dahulu kerana sudah bosan menunggu sewaktu kes itu sedang disiasat. Mereka tidak mempunyai sesuatu yang dapat membuatkan diri mereka kuat. Sabar.
“Awak selesaikan kes cepat sangat, macam perang Jamal,” ujar Ina.
“Jamal?” kata Shah lantas memandang Jamal lalu tertawa.
“Hoi, mengumpat aku ke?” kata Jamal.
“Nama kawan saya tu Jamal,” Shah memperkenalkan Jamal kepada Ina yang juga baru sahaja dikenalinya itu.
“Oh, patutlah! Maafkan saya encik unta!” seloroh Ina.
“Hoi, Jamal tu maksudnya cantik, bukannya unta!” balas Jamal, bengang dirinya diperlekeh.
Huda tertawa kecil melihat Jamal dikenakan oleh Shah dan Ina. Biasanya, Jamal yang akan mengenakan orang lain, lebih-lebih lagi dirinya.
“Eh, apa kena mengena perang dengan si Jamal tu?” tanya Shah lagi, cuba mencurah minyak ke dalam api.
“Perang Jamal tu Perang Untalah,” jelas Ina.
“Oh, perang unta!” kata Jamal, memperkuatkan suaranya lagi.
“Saya tahu. Perang Jamal tu dinamakan macam tu sebab diorang berperang atas unta kan?” celah Huda.
“Wah, betul!” ujar Ina.
“Eh, kau pun sama macam diorang juga ke, Huda?” tingkah Jamal, bengang.
“Mana adalah. Hari tu aku pernah google nama kau. Tengah nak tulis Jamal Wa…tiba-tiba keluar Jamal War. Aku klik lah. Perang Jamal tu perang yang tak sampai sehari. Baru aku faham kenapa Ina cakap Shah selesaikan kes macam perang Jamal.”
“Wah, bijaklah!” kata Ina.
“Kawan-kawan saya semua bijak,” balas Shah.
“Awak pun. Awak yang selesaikan kes ni, ya? Seram betul saya tengok mayat tu tadi.”
“Jangan cakap macam tu. Bukan dia nak jadi macam tu,” kata Shah.
“Eh, kau google nama aku ke, Huda? Tak ada kerjalah tu,” kata Jamal.
Huda tertawa kecil. Jamal mengalihkan pandangannya ke arah luar tingkap. Huda hanya memerhatikan sahaja perlakuan Jamal. Hatinya tercuit apabila Jamal diketawakan hari ini.
Telefon Huda berdering. Qasidah Muhammadiyah. Huda bingkas menjawab panggilan telefon tersebut apabila melihat nama yang tertera di paparan skrin sesentuh itu. Suara di hujung talian memberi salam dan salam itu disambut baik oleh Huda dengan jawapan salam kembali. Bukankah satu cara untuk manusia berkasihan adalah dengan menyebarkan salam?
Seketika, pusingan dunia terasa berhenti. Telefon bimbit yang berada di tangan Huda sebentar tadi terlepas ke lantai tren. Khabar yang baru sahaja diterima sebentar tadi merenggut keceriaannya sebentar tadi. Air mata jernih itu menitis. Dia tertunduk sambil menutup muka dengan kedua telapak tangannya yang mulus.
“Adik…” ujarnya perlahan.
Shah dan Jamal yang mula merasa sesuatu yang tidak kena cuba untuk menenangkan Huda yang sudah tenggelam dalam emosinya. Shah seperti sudah boleh mengagak apa khabar yang diterima oleh Huda sebentar tadi. Pasti berkenaan Hidayah lagi. Mungkin ada sesuatu yang buruk berlaku lagi.
“Dayah…Shah” ujar Huda, masih tertunduk.
“Apa yang dah berlaku, Huda?” tanya Shah.
“Dayah…dah tak ada…” ujar Huda tersekat-sekat, diselangi dengan tangisan.
Shah membesarkan kedua-dua matanya, diikuti Jamal.
“Innalillahi wa inna ilaihi raji’un,” kata Shah dan Jamal serentak.
“Macam mana benda ni boleh berlaku?” tanya Jamal pula.
“Aku tak jadi pergi, boleh? Aku nak turun Sentul,” kata Huda, mulai bangkit dari tempat duduknya.
“Kita dah sampai Putra pun ni. Tak apalah kita tangguhkan dululah penyiasatan aku tu. Aku pergi kat kaunter tiket, beli tiket baru. Lagipun stesen Sentul lepas stesen Putra je. Korang tunggu je kat mana-mana. Jom. Pintu dah terbuka tu, Huda. Maaf, kalau ada jodoh kita jumpa lagi ya, cik Ina. Cik kan?”
Ina hanya mengangguk sahaja. Dia cuma memerhatikan sahaja susuk tubuh Shah berlalu pergi. Wajah itu. Wajah yang dirinduinya selama ini, berarak pergi bagai awan ditiup angin kencang.
$#
Tren ke Sentul diambil. Shah membuka al-Qurannya sepanjang perjalanan. Direnung butiran ayat yang terkandung dalam lembaran agung itu dengan teliti. Dia membuka satu bab. Bab yang namanya tidak membawa sebarang makna melainkan hanya dinamakan dengan huruf hijaiyah. Bab ini juga dimulakan dengan dua huruf hijaiyah tersebut. Ya dan juga sin. Surah lazim yang dibacakan oleh ahli keluarganya apabila seseorang itu sedang dalam keadaan nazak atau sakit kuat.
“Anak baca al-Quran? Bagus!” satu suara menegurnya.
“Ya. Kami nak ke Sentul. Ada kecemasan sikit.”
“Ada orang meninggal dunia?”
“Mana pak cik tahu?”
“Tu. Anak baca surah Yasin.”
“Oh, ya! Adik kawan saya, Huda meninggal dunia sebentar tadi.”
“Innalillahi wa inna ilaihi raji’un. Anak baca surah Yasin tu tahu tak makna Yasin tu apa?”
“Kat bawah ni dia ada cakap huruf Yasin ni huruf hijaiyah yang hanya Allah tahu sahaja maksudnya. Ulama menyerahkan huruf-huruf muqattaah berupa mutasyabihat ni kepada Allah semata-mata,” kata Shah sambil menunjukkan tafsiran berbentuk nota kaki di bawah halaman tersebut.
“Tapi pak cik pernah baca dalam tafsir al-Quran daripada Indonesia yang menafsirkan ‘Yasin’ sebagai ‘Wahai manusia’.”
“Wallahua’lam.”
“Anak teruskan jelah baca.”
Ya sin. Demi al-Quran yang penuh hikmah. Sesungguhnya engkau(Muhammad) berada dalam kalangan para rasul.
“Berhenti, Shah!” celah Huda tiba-tiba.
“Kenapa, Huda?”
“Ulama salaf mengambil jalan yang lebih selamat untuk tidak menafsirkan sebarang ayat di dalam al-Quran. Lagipun ulama salaf merupakan golongan ulama senior yang kebanyakan daripada mereka pernah berjumpa Nabi atau hidup pada zaman yang hampir dengan zaman Nabi. Ulama khalaf yang datang kemudian mulai risau jika ayat al-Quran kemudian disalah tafsir apabila ramainya orang Ajam yang mula memeluk Islam.”
“Orang Ajam?” soal Shah.
“Orang bukan Arab. Ayat ketiga daripada surah Yasin tu contohnya. Pak cik pernah dengar kes rasul Melayu tu?”
“Hmmm…pernah. Tapi kenapa tak tanya anak ni sendiri?” kata lelaki yang berumur separuh abad itu.
“Shah tak ingat apa-apa. Dia terlibat dalam kemalangan. Kami kawan-kawan dia pun dia tak ingat.”
“Hilang ingatan?”
“Ya. Okay. Yang kes rasul Melayu tu dia baca surah Yasin, ayat yang ketiga tu lah.”
“Sesungguhnya engkau(Muhammad) berada dalam kalangan para rasul?”
“Ya. Itulah masalahnya kalau tak ada orang yang menafsirkan al-Quran secara keseluruhan. Kalau diikutkan nama Muhammad tak ada dalam ayat ketiga tu.”
“Yalah. Baru aku perasan,” kata Shah yang mengalihkan pandangannya ke arah tulisan Arab itu.
“Tapi sebenarnya ayat tu biasa je. Orang gila je yang mengaku diri dia sebagai rasul bila baca ayat ni. Dah berkurun orang baca ayat yang sama, tak ada pula nak mengaku diri dia sebagai rasul. Nabi Muhammad tu rasul terakhir.”
“Setuju! Teruskan baca, Shah.” kata Huda.
Shah tersenyum sambil memandang Huda. Dilihat kegusaran tidak terpampang lagi di wajah Huda. Namun begitu, jauh di lubuk hati gadis itu, tiada siapa yang tahu. Hanya Tuhan sahaja yang mengetahui rahsia yang terkandung di dalamnya.
“Stesen KL Central. Sila awasi langkah anda. Please mind your step.”
Shah tersenyum. Tanpa petunjuk suara itu tidak mungkin dia dapat menyelesaikan kes pembunuhan sebentar tadi. Syukurnya dipanjat kepada Tuhan sekalian alam atas bantuan yang diberikan.
“Kita nak pergi mana ni, Huda?” tanya Jamal.
“Raudhatus Sakinah, Lot 300.2, Lorong Selangor, Pusat Bandar Melawati, 53100 Kuala Lumpur,” kata Huda sambil menunjukkan memorandum di tangannya lalu menyerahkan kertas tersebut kepada seorang pemandu teksi.
“Aku nak ikut!” kata Shah dan Jamal, serentak.
Mereka tidak membuang masa. Mereka bergegas masuk ke dalam teksi untuk pergi ke destinasi yang ingin dituju. Perjalanan mengambil masa dalam dua puluh minit. Sewaktu di dalam teksi tersebut, Shah memandang wajah Huda yang duduk di tempat duduk hadapan. Kegusaran sudah mula meresap kembali di wajah itu. Mereka akhirnya tiba di pusat pemulihan wanita tersebut.
Pihak polis sedang berada di perkarangan tempat tersebut. Mereka sedang sibuk melakukan prosedur penyiasatan bagi menentukan sama ada mangsa dibunuh atau terbunuh.
“Maaf. Awak tak boleh masuk.”
“Tolonglah, tuan. Adik saya yang meninggal dunia, tu?”
“Adik awak? Mereka ni siapa pula.”
“Mereka kawan-kawan saya. Yang tu pula…”
Shah mengisyaratkan jari telunjuknya di mulut kerana tahu apa yang cuba disampaikan oleh Huda. Huda mengerti dan bergegas ke dalam rumah itu. Pegawai polis tersebut cuba untuk menahannya namun semuanya sudah terlambat. Mereka bertiga telah pun masuk ke dalam rumah tersebut. Mereka mencari-cari Dayah sama ada dia ada di situ. Pegawai polis tersebut menyusul.
“Mana adik saya, tuan?” tanya Huda, gelabah.
“Kami dah bawa adik awak pergi. Saya baru nak cakap tadi, awak semua dah masuk dulu. Sudah, jangan ganggu tempat siasatan kami.”
“Tuan, mangsa diracun?” kata Shah sambil mengangkat cawan yang berada di atas meja itu.
“Ya. Hei, jangan sentuh!”
Sudah terlambat. Shah tidak menghiraukan kata-kata pegawai polis tersebut. Dia asyik dengan pemerhatiannya terhadap cawan yang berada di tangannya itu dan menghidu kopi yang masih tersisa lagi di dalamnya. Dia cuba mencelupkan jarinya ke dalam air tersebut dan mengambil sesuatu. Kelihatan seperti serbuk putih. Huda pula tidak tentu arah, masih lagi cuba mencari jenazah adiknya. Dia berlari keluar.
Naphthalene!” luah Shah.
Pegawai polis itu menarik kolar baju Shah dan merenung Shah dengan tajam. Seperti sang belang yang sedang asyik memerhatikan mangsanya sebelum menerkam. Wajahnya bengis. Shah serba salah. Jamal cuba meleraikan apa yang berlaku.
“Tuan, tak apa. Saya pelajar jurusan perubatan. Kami sedia membantu kalau ada apa-apa tuan perlukan,” kata Jamal.
“Tapi Mal…” bisik Huda.
“Tak perlu. Pihak kami dah ada pakar perubatan dan forensik kami sendiri. Awak semua jangan nak menyibuk di sini.”
“Tuan, dah soal siasat semua suspek?”
“Belum lagi. Kalau awak semua tak mengacau ni, dah habis dah sesi soal siasat sebentar tadi.”
“Oh, siapa yang ada waktu kejadian? Siapa yang jumpa si mati?” tanya Shah.
“Saya, tuan. Nama saya Mira,” kata seorang wanita yang kelihatan sebaya dengan umur Hidayah.
Pegawai polis yang baru sahaja hendak memarahi Shah kerana banyak soal tidak jadi hendak marah apabila gadis itu bersuara. Mereka perlu cepat dan profesional.
“Boleh awak terangkan situasi yang sebenar? Macam mana awak boleh jumpa si mati?” soal pegawai polis itu.
“Kebiasaannya, kami berdua akan minum bersama petang-petang. Tea time. Saya yang hidangkan kopi dan teh untuk kami berdua.”
“Siapa yang minum teh dan siapa yang minum kopi?” celah Shah tiba-tiba.
“Saya minum teh dan Dayah minum kopi.”
“Kopi O, kan? Awak minum teh limau?” soal Shah lagi.
“Ya.”
“Memang kuat bau citrus pada cawan yang ada teh tu. Tapi cawan awak kelihatannya masih belum berusik. Air dalam cawan awak masih penuh. Boleh awak nyatakan kenapa?” soal Shah.
Pegawai polis itu hanya memandang sahaja perbualan yang berlaku secara dua hala itu. Setiap kata-katanya pasti akan dipotong oleh Shah. Hatinya mulai membara.
“Hmmm…macam ni. Sebenarnya masa saya baru nak hidangkan air tu, Dayah minta tolong kat saya. Dia suruh saya ambilkan gam gajah. Katanya nak sambung buat kraftangan sedikit lepas minum nanti. Saya pun tolonglah ambilkan sekejap di bilik yang ada simpan segala alatan kraftangan kami semua di rumah ni. Dah sampai kat meja ni semula, dia suruh saya tolong bukakan pula gam tu untuk dia. Saya tolong bukakan tapi yang cucuk gam gajah tu guna jarum, si Dayah. Tapi disuruhnya saya yang memegang tiub gam tu sambil dia cucuk dengan jarum. Lepas tu, dia terus minum kopi tu sampai dah nak habis. Tiba-tiba, dia menggelepar. Lepas tu, senyap, kaku. Saya panggil Mak Kiah, orang yang menguruskan rumah ni. Kami cuba periksa nadi Dayah. Tak ada. Kami terus telefon polis.”
“Jarum? Oh, ya! Ada terdapat sedikit luka pada ibu jari mangsa. Lukanya kecil. seperti tertusuk jarum.”
“Jarum?” monolog Shah.
“Awak Mak Kiah, ya?” tanya pegawai polis itu kepada seorang wanita yang berumur dalam lingkungan 50-an.
“Ya, sebenarnya saya tak ada apa-apa kaitan pun dengan kes ni tuan. Kalau tuan nak tanya, tuan tanyalah pada Mira tu. Mereka selalu bergaduh. Si Mira ni bukannya betul sangat. Benda kecil pun nak besar-besarkan. Si Dayah ni pula selalu memperkecilkan si Mira ni. Mira ni pernah jadi mangsa rakus bapanya sendiri tuan!”
Mira memandang Mak Kiah dengan tajam. Mak Kiah tak kurang hebatnya juga, turut membalas dengan pandangan yang sama.
“Saya tak bersalah, tuan. Kami dah cuba berbaik-baik. Sebab tu, petang ni kami ingat nak minum petang bersama. Kebiasaannya kami akan minum petang secara berasingan, tuan. Mak Kiah ni pun ada sebab untuk bunuh Dayah. Bila suami Mak Kiah datang nak menjenguk dia, mesti suami Mak Kiah tu akan mengintai-intai peluang nak berbual dengan si Dayah. Mereka nampak macam mesra.”
“Hoi, kurang ajar!” bentak Mak Kiah sambil menapak ke arah Mira.
“Sudah! Sudah! Boleh saya tahu macam mana kami boleh jumpa beberapa gumpalan gam gajah pada tekak si mangsa, cik Mira?” tanya pegawai polis itu.
Shah memerhatikan sahaja pandangan tajam pegawai polis yang tepat menghala ke arah gadis muda itu. Dia perlu berbuat sesuatu.
“Tak. Saya tak ada kaitan, tuan. Saya tak tahu.”
“Hanya cap jari awak sahaja yang berada pada tiub gam tersebut. Macam mana?”
“Memanglah cap jari saya je yang jumpa. Dah saya yang ambilkan. Saya yang tolong bukakan. Alamak…saya suspek utama ke, tuan?” tanya Mira mulai gelabah.
“Ya, nampaknya cerita yang awak reka cukup baik. Awak boleh ikut kami ke balai?”
“Nanti dulu, tuan! Habis macam mana dengan bau naphthalene tu tuan?” celah Shah.
Naphthalene?”
“Ubat gegat. Biasanya bau dia agak wangi,” celah Jamal.
“Jadi si Mira ni sendiri yang letakkan ubat gegat ke dalam minuman si mati semasa menghidangkan,” jelas pegawai polis tersebut.
“Tapi tuan, kenapa letak gam gajah kemudian letak ubat gegat?”
“Mungkin untuk menguatkan lagi kesan racun tu.”
“Tapi tuan, gam gajah tak boleh membunuh seseorang tu. Gam jenis CA atau cyanoacrylate dapat menjadikan seseorang tu tak selesa tapi bukan sampai membunuh,” jelas Jamal.
“Cakap pasal gam gajah, memang banyak gam gajah yang hilang di bilik alatan kraftangan kami. Ni mesti kerja kau kan, Mira?” sambung Mak Kiah.
“Saya tak terlibatlah, Mak Kiah! Memanglah saya suka bab kraftangan ni tapi saya takkan membunuh orang!”
“Siapa tahu? Hati manusia. Kalau ikutkan hati, mati. Kalau ikutkan rasa, binasa.”
“Ada apa-apa yang aneh tak berlaku kat si mati beberapa hari sebelum mati?” celah Shah.
“Hmmm…setahu saya dia ada muntah-muntah.”
“Muntah…nampak…pembunuh yang sebenar Mak Kiah. Dayah muntah-muntah sebab mengandungkan anak suami Mak Kiah!”
“Kurang ajar!” Mak Kiah melepaskan penamparnya yang ditahan selama ini.
Merah muka Mira, cuba menahan sakit. Bukan sahaja sakit tetapi kemarahan yang membuak-buak. Mereka berbalas pandangan sekali lagi. Pandangan penuh amarah dan kebencian. Jika dibiarkan, pasti akan berlaku lagi satu kes pembunuhan.
“Hoi, perempuan! Kau kalau kakak si Dayah tu ada kat sini tadi memang aku dah bagi penampar kedua kau hari ini!” kata Jamal, tidak senang dengan mulut lancang perempuan itu.
“Hmmm… muntah-muntah? Mira, awak ada nampak Dayah main apa-apa yang pelik lagi ke? Alatan kraftangan yang lain ke?” soal Shah.
“Hmmm…Ada. Cutter.”
“Awak ada buat apa-apa yang sakitkan hati dia?”
“Tak ada rasanya.”
“Dayah ada diari tak?”
“Tak ada juga rasanya. Kenapa ni?”
“Kejap. Mira ada buat sesuatu yang sakitkan hati Dayah. Mira ada terjumpa album keluarga Dayah dan tengok keluarga Dayah merupakan keluarga yang baik-baik. Sejak hari tu, Mira ni asyik sindir Dayah tentang perkara tu. Dah lupa ke Mira?” jelas Mak Kiah.
Mereka bertemu pandangan lagi. Masing-masing tidak mahu mengaku kalah. Pegawai polis tersebut sudah memegang kepalanya. Perempuan…perempuan.
Tiba-tiba, Huda masuk dalam keadaan tidak bermaya. Mukanya jelas terpampang kesedihan yang terpendam.
“Shah…Jamal…diorang dah bawa pergi Dayah,” kata Huda, lemah.
“Bawa bersabar, Huda,” balas Jamal, cuba menenangkan Huda.
“Cik Mira…awak yang sediakan air, kan? Awak guna satu sudu atau dua?” tanya Shah, tiba-tiba.
“Maksud awak?” tanya Mira. Soalan berbalas soalan.
“Awak buat air teh atau kopi dulu? Awak guna sudu yang sama ke?”
“Oh, ya! Saya guna sudu yang sama. Tapi saya tak ingat saya guna sudu tu untuk cawan yang mana dulu. Lagipun, saya dah basuh,” jawab Mira.
“Teh? Hmmm…korang pernah cakap kat aku, kan? Yang aku suka teh? Tapi sampai sekarang aku tak ingat. Setahu aku, aku suka kopi. Tak sangka, dengan kopi yang aku suka ni boleh jadi alatan untuk membunuh. Cis!” luah Shah.
“Kopi jadi alatan membunuh? Dayah mati lepas minum kopi? Tapi Dayah tak suka kopi,” jelas Huda.
“Awak tahu tak Dayah tak suka kopi, cik Mira?” tanya Shah.
“Tak. Tapi dia yang minta kopi,” balas Mira.
“Adik aku tak suka kopilah!” bentak Huda, emosinya kurang stabil.
“Sekali lagi? Hish…apa ni? Kejap suka…kejap tak suka…aku tak faham manusia sekarang ni. Tak ada perkataan setia ke dalam kamus hidup masing-masing?” kata Jamal, sedikit emosional.
Kata-kata Jamal itu bagaikan gong yang dipalu bertalu-talu di minda Shah. Sakit kepalanya datang lagi. Dia terhuyung-hayang bagaikan orang yang baru menghabiskan sebotol arak. Dia menapak perlahan ke arah meja yang menghidangkan dua cawan yang merupakan kawasan kejadian. Dia memerhati ke arah sebuah piring kosong namun berhabuk. Dia melalukan jarinya di atas piring tersebut. Habuk daripada biskut.
“Cik Mira, saya rasa ada lagi yang awak tak cerita pada saya,” kata Shah sambil memegang kepalanya.
“Oh, ya! Saya ada sediakan beberapa biskut kering tapi cepat betul Dayah makan semuanya. Habis.”
Shah bagaikan dengar tak dengar sahaja. Dia melangkah kaki ke arah bakul sampah yang berada tidak jauh daripada meja tersebut. Dia melihat ke dalam bakul sampah tersebut. Shah tersenyum namun senyumannya pudar dek sakit kepalanya itu.
“Tuan, saya rasa baik tuan periksa semua cap jari yang ada pada tiub gam dalam bakul sampah ni sambil saya ceritakan macam mana jenayah ni berlaku.”
“Maksud awak?”
“Kes ditutup!” kata Shah, tersengih sambil memegang kepalanya.

$#
“Tuan, cap jari di tiub gam ni sama dengan cap jari si mati,” kata seorang anggota polis yang baru sahaja menerima laporan daripada pegawai forensik.
“Ternyata cap jari yang ada pada tiub gam tersebut ialah cap jari pembunuh!” kata Shah yang sudah mendapat kekuatannya semula.
“Apa?!”
“Tapi hanya cap jari mangsa yang ditemui pada tiub gam tersebut,” kata anggota polis sebentar tadi.
“Ya, itu menunjukkan ini bukan kes homicide, tapi suicide. Cuma motif bunuh diri si mati adalah kerana dia berasa hina atas apa yang telah berlaku kepada diri dia sendiri dan dalam masa yang sama cuba untuk memerangkap Mira.”
“Apa yang kau cakap ni, Shah?” kata Huda, tidak puas hati.
“Maaf, Huda. Tapi kebenaran adalah kebenaran. Kebatilan adalah kebatilan. Kedua-duanya tidak boleh bercampur. Bagaikan air dan minyak. Kata Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 42: Dan janganlah kamu mencampurkan yang haq dengan yang batil, dan janganlah kamu menyembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahui.”
Huda tertunduk. Dia meraup mukanya, seakan tidak mahu mendengar dengan lebih lanjut akan penjelasan Shah sebentar lagi. Jamal cuba menenangkan Huda lalu memandang Shah. Jamal mengangguk tanda membenarkan Shah meneruskan deduksinya.
Super Glue atau pun gam gajah daripada segi kimia digelar cyanoacrylate ataupun CA glue. Gam ni dikatakan seratus peratus ethyl cyanoacrylate. Oh, saya baca daripada kotaknya!” kata Shah sambil tersengih.
Mereka tidak menghiraukan dan pegawai polis tersebut menyuruh Shah meneruskan lagi kata-katanya tanap membuang masa.
“Baiklah, saya teruskan. Kita dapat tengok kat sini. Gam ini jenama Selleys dan hanya cap jari mangsa je yang ditemui. Mak Kiah, semua gam yang hilang tu jenama ni. kan?”
“Ya rasanya. Kenapa? Ada kaitan ke?”
“Ada. Tak pernah buka lagi, kan?”
“Tak.”
“Kalau ada cap jari seseorang pada gam tu, maka dialah orang pertama yang mengeluarkan gam tu daripada kotaknya. Dan orang yang membukanya ialah si mati yang pernah cuba beberapa kali untuk membunuh diri. Ingat lagi tak kawan saya ni, Jamal, ada cakap yang gam gajah ni kalau kita termakan atau terminum tak boleh membawa maut. Apa yang boleh berlaku ialah ketidak selesaan pada bahagian tekak atau badan. Dan akhirnya menyebabkan si mati muntah-muntah.”
“Jadi Dayah muntah-muntah sebab cuba nak minum gam gajah tu?” soal Mira.
“Ya. Cap jari dia membuktikan segalanya. Tapi dia tak berjaya. Jadi dia ambil satu alternatif lain iaitu ubat gegat.”
Naphthalene merupakan pepejal berwarna putih yang berada di bawah aromatic compound secara kimianya. Sebab tu, bau dia agak wangi sedikit dan ada juga beberapa kes manusia yang ketagih bau tersebut. Naphthalene sangat bahaya jika terdedah secara berlebihan apatah lagi mengambil bahan tersebut sebagai makanan kerana boleh memusnahkan sel darah merah. Sel darah merah sangat penting dalam pengangkutan oksigen ke seluruh tubuh badan,” jelas Jamal panjang lebar.
“Terima kasih sebab sedarkan aku tentang sesuatu, Huda,” kata Shah.
“Apa?” balas Huda.
“Adik kau tak suka kopi, kan? Sebab apa? Boleh aku tahu?”
“Dia tak suka. Manalah aku tahu. Pahit kot.”
“Itu kopi O. Macam mana dengan lain-lain? Kopi susu, latte, mocha, cappuccino, Black Eye, Black Tie, Chocolate Dalmatian, espresso, Green Eye, Red Eye, Red Tie, Zebra Mocha?
“Hish, banyaknya! Sedangkan kopi-kopi yang kau sebut tu pun dia tak suka apatah lagi kopi O.”
“Wah, banyaknya jenis kopi yang kau tahu, Shah!” puji Jamal.
“Kan aku dah kata aku suka kopi. Pokok yang menghasilkan kopi yang diberi nama pokok Coffea…”
“Sudah! Sudah!” kata pegawai polis itu, serius nadanya.
Okay…maaf…kenapa agaknya si mati minta kopi walaupun dia tak suka kopi?”
“Eh, betullah. Mungkin sebab dia dah suka kopi?” celah Jamal.
“Hmmm…sebab kopi jelah cara dia untuk sembunyikan ubat gegat tu. Saya percaya ubat gegat ni dah dipecahkan menjadi serbuk sebab naphthalene hanya wujud dalam dua keadaan iaitu pepejal dan gas,” kata Shah.
“Jadi untuk sorokkan ubat gegat tu dia kena pecahkan jadi serbuk dan letakkan dalam air yang gelap. Macam air kopi! Sebab naphthalene merupakan organic compound yang tak polar dan takkan terlarut dalam air biasa yang polar sifatnya,” sambung Jamal.
“Bagus Jamal. Kenapa suruh cik Mira ambilkan gam tu kalau bukan nak perangkap dia? Kalau gam gajah tu dititiskan ke dalam air kopi, akan terbentuk satu lapisan di atas air kopi tu. Jadi macam mana si mati letakkan gam tu? Dan soalannya di mana?” kata Shah.
“Biskut kering!” kata Jamal.
“Ya, betul. Biskut kering. Sebab tu lah si mati cepat-cepat habiskan biskut yang diletakkan gam tu supaya orang lain takkan makan biskut tu. Nampak tak macam mana si mati cuba untuk menghabiskan juga kopinya walaupun si mati tak suka kopi,” sambung Shah.
“Jadi gam tu baru diletakkan semasa si mati menyuruh cik Mira untuk ambil gam lagi di bilik yang lain?” tanya pegawai polis tersebut.
“Ya. Tepat sekali. Si mati yang cuba untuk meletakkan seberapa banyak gam yang telah disediakan terlebih dahulu atau lebih tepat dirancang dan membuangnya ke dalam bakul sampah ni dengan cara membalingnya. Cuba tuan tengok, ada satu tiub yang tak masuk. Ini menandakan yang sesiapa sahaja yang membuang tiub ni bukan dari jarak yang dekat,” sambung Shah.
“Tu je? Buktinya si mati yang buka gam ni pada hari ini? Cap jari tu tak menandakan apa-apa. Pembunuh boleh je siapkan tiub-tiub gam tu dengan cara menyapu semua cap jari yang ada pada tiub-tiub tu dan cuba memerangkap si mati untuk memegang tiub-tiub tu dengan muslihat.”
“Tuan masih ingat pada luka akibat tertusuk jarum tu?”
“Ingat. Kenapa?”
“Mungkin si mati telah cuba membuka semua tiub-tiub gam ini dengan menggunakan jarum yang sama iaitu jarum ini,” kata Shah sambil memegang sebatang jarum dengan beralaskan kain yang pada asalnya berada di atas meja.
“Itu buktinya?”
“Mungkin kita tak boleh dapat cap jari daripada jarum yang sekecil ni tapi kesan darah pada hampir setiap tiub-tiub gam yang dijumpai dalam bakul sampah ni boleh menjadi buktinya.”
Kesemua mereka yang berada di dalam bilik itu tercengang. Beberapa orang anggota polis cuba untuk melihat tiub-tiub gam tersebut. Ternyata terdapat kesan darah pada hampir setiap penutup gam tersebut. Oleh sebab penutup tersebut berwarna merah maka hanya samar-samar sahaja darah yang dapat dilihat. Malah, kuantitinya hanya sedikit. Mungkin kerana proses pembekuan darah.
“Tuan boleh bawa kesemua penutup gam ni ke makmal. Jika betul darah si mati, maka ini ialah kes bunuh diri. Kes ditutup!”
“Bunuh diri? Tidak! Kenapa adik buat akak macam ni?” Huda meraung.
Shah yang mendengar perkataan ‘bunuh diri’ itu mulai sakit kepalanya. Pandangannya semakin kabur. Langkahnya menjadi tidak bermaya. Akhirnya, dia rebah menyembah bumi.

Review Tamat!

Terima kasih sudi baca!

Kalau ada apa-apa yang tersilap ke silalah komen kat bawah, ya!

XD

Nak bagitahu sikit ni...

Ada try benda pelik baru-baru ni...


+


=


Tinge Lemon + F&N Seasons Green Tea Jasmine ---> Iced Lemon Green Tea

Walaupun rasa dia tak berapa sama tapi bolehlah...

XD

Akhir kata:

Green ONE Never Exists

Assalamualaikum...

2 comments:

  1. cepatnya dia setelkan kes,, kes yg lagi berbelit n hard? try lar XD jgn lama2 otak pon turut berbelit sudah.. peace ! by the way thanks, bagus jer penulisan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak lagi sebenarnya kes ni...ni bukan cerpen...tapi sebahagian daripada novel...insya-Allah

      Delete